Blended Learning - Harmanlanmış Öğrenme
T.C. MARMARA
ÜNİVERSİTESİ
|
EĞİTİM VE GELİŞTİRME
|
Konu: Harmanlanmış Eğitim (Blended
Learning)
|
PROF. DR. NEVİN DENİZ
|
------------------------------------------------------
Hazırlayan: Müge ISPARTALI
------------------------------------------------------
İNSAN KAYNAKLARI TEZLİ YÜKSEK LİSANS
PROGRAMI 2011-2012
22.10.2011
22.10.2011
İçindekiler
HARMANLAŞTIRILMIŞ ÖĞRENME (BLENDED LEARNING)
Harmanlanmış öğrenme (Blended learning), son
yıllarda farklı hedef kitleler ve amaçlar için sıklıkla kullanılmaya başlanılan
bir öğrenme ortamı olmasına rağmen harmanlanmış bir öğrenme ortamının ne olduğu
ve bu ortamın tasarımında hangi öğelerin nasıl harmanlanacağına ilişkin farklı
bakış açıları olduğu da bir gerçektir.Uluslar arası alanyazınında “blended”,
“hybrid” veya “mixed”; Türkçe alanyazınında ise “harmanlanmış” veya “karma”
öğrenme olarak adlandırılan bu öğrenme ortamı; yüzyüze öğrenme ile elektronik
veya uzaktan öğrenmeyi bütünleştirme, farklı öğrenme kuramlarını, yöntem ve
tekniklerini bütünleştirme, sınıftaki öğrenme sürecini çeşitli çevrimiçi
teknolojiler ile destekleme şeklinde tanımlanabilmektedir (Brown, 2001;
Mantyla, 2001; Driscoll, 2002; Singh, 2002; Young, 2002; Osguthorpe ve Graham,
2003).
Tanım
Dijital öğrenme teknolojileri her geçen gün gelişerek
geleneksel yüz yüze öğrenme ortamlarında da yerini almaktadır. Yaygın öğrenme
şekilleri ve yüz yüze öğrenme ortamlarının kesiştiği yerde karşımıza
harmanlanmış öğrenme çıkmaktadır (Graham, 2004). Harmanlanmış öğrenme başka bir
ifadeyle web destekli öğrenme ile sınıftaki öğrenmenin avantajlı ve güçlü
birkac yönlerinin birleştirilmesidir (Horton, 2000). Yeni bir yaklaşım olan bu
öğrenme, teknolojinin öğrenme-öğretme sürecinde ve insanın hayatında vazgecilmez
olmasıyla daha da önemli bir duruma gelmiştir. O halde harmanlanmış öğrenme
nedir?
Harmanlanmış öğrenme kısaca öğrenme sonuclarını ve
paylaşılan (delivery) program olarak öğrenme sonunda ust amaçları
gercekleştirmek amaçıyla birden fazla paylaşım yolu kullanan bir öğretim
programı olarak tanımlanabilir. Bu, farklı öğrenme paylaşımlarının kendi başına
karıştırılması ve eşleştirilmesi değil, öğrenme ve mesleki sonuclara
odaklanmasıdır. Bu yüzden bu tanımlama şöyle değiştirilebilir (Singh ve Reed,
2001);
Harmanlanmış öğrenme, doğru becerilerin, doğru kişiye, doğru
zamanda kazandırılması icin doğru kişisel öğrenme şekliyle, doğru öğrenme
teknolojilerinin eşleştirilmesiyle ve öğrenme amaçlarının uygulanmasıyla, en
yuksek başarıyı sağlamaya odaklanır.
Bu tanımlamada gizlenmiş prensipler şunlardır;
√ Burada paylaşma metodundan cok öğrenme amaçlarına
odaklanılır.
√ Bircok kişisel öğrenme stilleri, geniş kitlelere ulaşmak
icin desteğe ihtiyac
duyar.
√ Her birey öğrenme olayına farklı bilgilerle katılır.
√ Bircok durumda, en etkili öğrenme stratejisi ”sadece o an
ihtiyac duyulan
şey” dir.
Harmanlanmış öğrenmede, çevrim içi eğitimin güçlü yönleri,
yüz yüze eğitimin güçlü yönleri ile tamamlanabilmektedir. Bu nedenle
harmanlanmış öğrenme yaklaşımlarının amaçı, bilgiye çevrim içi erişim ile yüz
yüze etkileşim arasındaki uyumlu dengeyi bulmaktır (Osguthorpe ve Graham,
2003). Ancak bu dengenin, her dersin kendine özgü yapısına göre değişiklik
göstermesi kaçınılmazdır. Bazı harmanlanmış dersler, öğretim hedefleri, öğrenen
özellikleri, bilgi ve beceri düzeyi ve öğretmenin tercihleri gibi etkenlerden
dolayı daha fazla yüz yüze etkileşimi gerektirebilir. Bazı harmanlanmış dersler
ise çevrim içi stratejileri daha fazla gerektirirken, bazıları ise hem yüz yüze
etkileşimi hem de çevrim içi stratejileri eşit şekilde harmanlamayı
gerektirebilir. Bütün bu farklı uygulamalardaki amaç ise aslında, öğrencinin
yüz yüze ve çevrimiçi ortamlardan en iyi şekilde yararlanarak en etkili ve
verimli şekilde öğrenmesini sağlayacak bir denge sağlamaktır. Öğrenme
ortamlarında işlenen her bir dersin elbette ki çeşitli hedefleri bulunmaktadır.
Derslerin içeriği göz önüne alındığında, bu derslerin hedefleri de değişiklik
gösterecektir. Osguthorpe ve Graham (2003), öğretmenlerin harmanlanmış ortamları
tasarlarken benimseyebilecekleri altı hedef belirlemişlerdir. Bu hedefler şöyle
sıralanmaktadır: (1)Pedagojik zenginlik (Pedagogical richness), (2)Bilgiye
erişim (Access to knowledge), (3)Sosyal etkileşim (Social interaction),
(4)Öğrenen kontrolü (Personal
agency-Learner control), (5)Maliyet etkililiği (Cost effectiveness) ve(6)Revizyön:Yeniden
gözden geçirip düzeltme kolaylığı (Ease of revision)
Harmanlaştırılmış Eğitim Programları şunları
içerebilir:
Yüz
yüze veya internet destekli oturumlarda öğretici merkezli sınıf,
Araştırma
ve işbirliğine dayalı ödevler ve uygulamalar,
Kendi
kendine çalışarak veya internet destekli öğrenme,
İşbaşında
öğrenme ,
Eğitimin
değerlendirilmesi
Eğitimin
Belgelendirilmesi ve diğerleri
Aşağıdaki
tabloda Harmanlanmış öğrenme yaklaşımının muhtemel yapı kalıpları
sıralanmıştır:
Canlı
yüz yüze (formel)
*
Öğretici merkezli sınıflar
*
Çalıştaylar
*
Yetiştirme/Gözetim
*
İşbaşında eğitim
|
Canlı
yüz yüze (informel)
*
Akademik bağlantılar
*
Çalışma takımları
*
Rol modelleme
|
Sanal
işbirliği/ senkron
*
Canlı e-öğrenme sınıfları
*
E-gözetim
|
Sanal
işbirliği/ asenkron
*
E-mail
*
Online tahta
*
Listserver: Çok kullanılan bir e-mail
programıdır. Kullanıcılara posta listelerine abone olma, katkıda bulunma ve
çıkma şansı verir....
*
Online toplumlar
|
Kendi
çabalarıyla öğrenme
*
Web öğrenme modülleri
*
Online kaynak bağlantıları
*
Simülasyönlar
*
Senaryolar
*
Video and sesli CD/DVDler
*
Online özdeğerlendirmeler
*
Alıştırma kitapları
|
Performans
desteği
*
Yardım sistemleri
*
Yazdırma işi yardımları
*
Bilgi veritabanları
*
Dokümantasyön
* Performans/karar destek araçları
|
Kaynak: Strategies for Building Blended
Learning by Allison Rossett, Felicia Douglis, and Rebecca V. Frazee
Kursların
özelliklerine göre yukarıda tanımlanan yöntemlerden uygun olanlar seçilir
veya bazıları dersi verecek öğretmenler
tarafından geliştirilir.
Wilson ve Smilanich (2004)’e gore harmanlanmış öğrenme
genelde iki ya da daha fazla yöntemin öğrenim ihtiyacı icin kullanılması
anlamına gelmektedir. Yani harmanlanmış öğrenme; belirli amaçlar doğrultusunda,
istenilen öğrenme amaçlarının kazanılmasında uygulanan en etkili öğrenme
bicimlerinin kullanılmasıdır.
Harmanlanmış öğrenme ortamının oluşturulmasında Web destekli
öğrenme ile yüz-yüze öğrenmenin avantajlı yanlarının alınması ve dezavantajlı
yanlarının ise alınmamasına dikkat edilmelidir. Bu harmanlamanın guclu olunan
alanlarda kurulması gereklidir. Bunun icin de konunun, iceriğin, öğrenci
ozelliklerinin, kazandırılacak davranışların, öğrenme ortamının ve teknolojik
altyapının bilinmesi amaça ulaşmayı kolaylaştırabilir (Osguthorpe ve Graham,
2003).
Uzmanların harmanlanmış öğrenme tecrubeleri gosteriyor ki,
bu prensipleriuygulamaya koyulduğunda geleneksel yaklaşımlara gore oğretim
programları etki, ulaşım ve kazanc olarak koklu gelişmelerle sonuclanabilir. Bu
gelişmeler, değişim potansiyeline sahip olunduğunda oldukca yararlıdırlar
(Singh ve Reed, 2001).
Harmanlanmış öğrenme bileşenleri Şekil 1’de gorulmektedir.
Osguthorpe ve Graham (2003) harmanlamadaki amaçı, yüz yüze öğrenme ve cevrimici
öğrenme unsurları arasında dengenin iyi kurulması olarak acıklamaktadır. Ayrıca
harmanlanmış öğrenmenin en onemli unsurlarından biri olarak da, her öğrenme
ortamının avantajlı yanlarının alınması, dezavantajlarının ise alınmaması; yani
dengenin, avantajların fazla olduğu
alanda kurulmaya calışılması olarak ifade etmektedir.
Osguthorpe ve Graham (2003) harmanlanmış öğrenme
yaklaşımında yararlanılabilecek modelleri şoyle acıklamaktadır;
1.
Model: Web ve yüz yüze öğrenme etkinlikleri,
2.
Model: Web ve yüz yüze öğrenciler,
3. Model: Web ve yüz-yüze oğretim elemanları
Birinci model, Web destekli öğrenme ve yüz yüze öğrenme
etkinliklerinin birlikte uygulanmasını icermektedir. İkinci modelde, hem Web
destekli öğrenme ortamı hem de yüz-yüze oğrenen öğrenciler bulunmaktadır.
Ucuncusun de ise Web destekli öğrenme ortamıyla birlikte birden fazla oğretim
elemanıyla iletişim imkanı sağlanmaktadır.Bu modellerin herhangi birisinin
secilmesinde mevcut imkanlar dikkate alınarak yapılması daha yararlı sonuclar
doğurabilecektir. Yukarıdaki modellerin sadece biri kullanılabileceği gibi
birden fazla modelden de yararlanılabilir. Burada programın amaçları ve hedef
kitlenin ozellikleri goz onune alınarak model uygulamaya konabilir.
Web destekli öğrenme ve yüz yüze öğrenme birlikte yer
almaktadır ve öğrenmenin kalitesini artırmaktadır (Kerres ve Witt, 2003). Bu
durumda Web destekli öğrenmenin avantajlı yönlerinin, yüz yüze öğrenmenin
avantajlı yönleriyle butunleştirmek, uygulanacak eğitim programın amaçlarına
ulaşmasını kolaylaştırabilir. Ayrıca Web destekli oğretimde Horton (2000)
tarafından geliştirilen ceşitli eğitim programları (tutorials) ve ders
modelleri kullanılabilir (Unsal, 2004).
Osguthorpe ve Graham’a (2003) gore harmanlanmış öğrenme
yaklaşımının tasarlanmasında, Web destekli öğrenme ve yüz-yüze öğrenmedeki
oğretim unsurlarının benzer ve farklı bicimleri olacaktır. Oğretim
unsurlarından; oğretim materyalinin dağıtımı, öğrenme materyalleriyle
etkileşim, öğretmen ile etkileşim, öğrencilerle etkileşim ve coklu etkileşim
değişebilecektir. Burada amaç olarak, temel unsurlara gore iyi bir tasarımın
gercekleştirilmesi gerektiği uzerinde durulmaktadır.
Program Akış Yaklaşımı
Program akış yaklaşımı bir doğru üzerinde
düzenli bir şekilde birbirini takip eden bölümlerden oluşmaktadır.Bu öğrenme
ünitelerinin ileri planlama ve zaman çizelgesinin hazırlanmasını mümkün kılar.
Çekirdek-ve jant Yaklaşımı
Çekirdek ve Jant yaklaşımı tek özel bir
müfredatı takip etmemekle beraber çekirdek bir birime dayanır ve diğer parçalar
zamanla ihtiyaca göre eklenir veya yenilenebilir. Bu model çok esnektir, ama bu
yaklaşımın başarılı olabilmesi için öğrenciler önceden motive edilerek etkin
halde derse katılım sağlanmalıdır.
Çekirdek ve Jant yöntemi ile öğretmde
farklı yaklaşımlar ve yöntemler sade bir şekilde bütünleştirilmemelidir. Hedef
kitleye, kullanılacak olan içeriklere, enstrümanlara ve araçlara/yayın
araçlarına uygun eğitim anlayışı uygulanmalıdır. Motivasyon ve esneklik en
verimli şekilde kullanılabilir. Bu yüzden harmanlaştırılmış öğrenme yönteminde
daha ucuz eğitim malzemeleri ve yöntemleri geliştirmek mümkün değildir.
Başlangıç yatırımları çok pahalıdır.Sistem oturduktan sonra birim maliyet çok düşmektedir.
Danıçmanlık hizmetleri öğretim elemanlarına ciddi yük getirmektedir.
Harmanlaştırılmış Öğrenmenin Bazı Avantajları
Uzun Vade de Maliyet Düşüklüğü
Az sayıda yüz yüze eğitim oturumları
gerçekleştiği için ulaşım, konaklama, yiyecek ve öğrenme mekanlarını amortisman
giderleri, temrinlik malzeme giderleri gibi vb maliyetler harmanlaştırılmış
öğrenme de en alta indirilmiştir. Daha önemlisi harmanlaştırılmış öğrenme, eğitim
kurumlarının en önemli kaynaklarından birisi olan parayı daha idareli bir
şekilde kullanmalarına yardımcı olabilir. Eğer çalışanlar eğitim oturumlarına
gitmek zorunda kalmazlarsa bu durum onların işten uzak oldukları zamanı azaltır
ve eğitim oturumları işlerin az olduğu zamanlara göre düzenlenebilir ve böylece
daha fazla çalışan işlerin yoğun olduğu zamanlarda müsait durumda
bulunabilirler. Geçmişte daha az eğitim aldıkları ve eğitilmiş olanlara göre
daha fazla eğitime ihtiyaçları oldukları için maliyet düşüklüğü, bilgi ve
becerisi düşük öğrenicilerin eğitilmesinde çok önemli bir faktördür. Maliyet
düşüklüğü daha fazla hareket getirecektir.
Mesafe Engellerinin Ortadan Kalkması
Bir derse katılacak öğrenici havuzunu sayısını
çoğaltacak öğretici ile yüz yüze eğitime kadar nerede olurlarsa olsunlar
öğreniciler bilgiye erişebilir. Bilgi ve becerisi düşük insanlar sıklıkla
kırsal kesimde yaşamaktadır. Bütünleştirilmiş Öğrenme bu yüzden hedef kitleye
mensup daha fazla üyeye ulaşmak için etkili bir yöntemdir.
Zaman Esnekliği
Derslerin e-öğrenme bölümü öğrencilerin
zamanları olduklarında yada akıllarına geldiklerinde yapılabilir.Dersi kaçırma
riski azaltılmış olup boş vakitlerinde dersin gerisinde kalmaksızın ders
çalışabilirler ve şayet hızlı bir öğrenici ise müfredatın ileri bölümlerini de
çalışabilirler. öğrenme hızından kaynaklanan kişiler arası grup uyumsuzluğu da
bu şekilde engellenmiş olur. Zaman esnekliği öğrenme,iş ve aile ailesiarasında
denge kurmaya çalışanlar için önemlidir.Öğrenme zaman çizelgelerine hayatlarını
uydurmak yerine, öğrenmeyi hayatlarına uygun hale getirmeye bütünleştirilmiş
öğrenme imkan tanır. Bilgi ve becerisi düşük öğreniciler sıklıkla bir veya daha
fazla işte çalışan yalnız annelerden oluşur.Eğer bütünleştirilmiş öğrenmenin sağladığı
zaman esnekliği olmasaydı eğitim projelerinin içinde yer alamayabilirlerdi.
Farklı Öğrenme Tarzlarının Uyumu
Farklı insanların farklı öğrenme tarzları olduğu
için, değişik öğretme metotlarının bütünleştirilmesi her tür tercihe hitap
eder. İnsanların kendi kendilerine ,grup içerisinde, online, kitaplardan vs.
öğrenmek hoşlarına gitse de Bütünleştirilmiş Öğrenme bütün bu öğrenme
tarzlarını birleştirir.Kurumlar açısından bakıldığında Bütünleştirilmiş Öğrenme
bağımsız öğrenmeyi artırır ve öğrenme süreçlerinde işçileri daha aktif ve
sorumluluk sahibi olmaya zorlar, kalite işverenlerin daima elemanlarında
aradığı özelliktir. Bu projenin nihai hedefi Bilgi ve becerisi düşük
öğrenicilerin iş piyasasındaki şanslarını artırmak olduğu için, bu çok önemli
bir faktördür.
Motivasyon
Bütünleştirilmiş Öğrenmenin basit ama çok önemli
bir avantajı öğrencilerin artırılmış motivasyonlarıdır. Sayısız örneklerde
görüldüğü gibi, değişik öğretme metotlarını içeren bir yaklaşım, öğrenicileri
yeni bir şey deneme ve daha fazla uygulama hususunda teşvik ve motive eder.
Bazı çalışmalar Bütünleştirilmiş Öğrenmenin öğrenci etkileşim ve tatmini
geliştirdiğini ve kazanılan bilgi miktarında bir artış olduğunu göstermektedir.Dersin
online bölümü içerisinde temel eğitimin daha fazla olağan yönleri ele
alındığında,yüz yüze eğitim daha ilginç konular üzerinde durabilir ve öğrenici
katılım ve değişimini artırabilir. Bilgi ve becerisi düşük öğreniciler sıklıkla
okulu motivasyon eksikliği yada geleneksel öğrenme yapılarına ilgi duymama
sebebiyle okulu bırakan insanlardan oluşmaktadır. Bu, bilgi ve becerisi düşük
öğrenicilerin motivasyon seviyelerinin artırılmasına daha fazla ihtiyaç
duyulduğu anlamına gelir ki bu özel grup için Bütünleştirilmiş Öğrenme gerekli
olan seçenektir.
Bireysel Öğretme İçerikleri
Yüz yüze oturumlardan önce yapılmış olan test
sonuçlarına göre ortaya çıkan zorluklara odaklanma hususunda bütünleştirilmiş
Öğrenme öğretmenlere imkan tanır. Bu yüzden öğrenciler daha önce öğrendikleri
konuları dinlemek zorunda kalmazlar ve bireysel seviyelerine göre öğretmenin
hazırladığı yeni bilgiye öğrenebilirler. Diğer taraftan, yüz yüze oturumlar
için önşart olan temel bilgi, bilgisayar yoluyla daha önceden test edilebilir
ve böylece öğretmenler herkesin aynı seviyede bilgi sahibi oldukları hususunda
emin olabilirler.
Bilgi ve becerisi düşük öğreniciler değişik
alanlardaki temel bilgiden yoksun oldukları ve daha ileri konulara geçmeden
önce öğrenmeleri gereken pek çok genel bilgi olduğu için bu çok önemlidir.
Harmanlanmış Öğrenmenin Bazı Dezavantajları
Harmanlanmış veya bütünleştirilmiş öğretim
yöntemi, farklı öğrenme yöntemlerinin uygun bir şekilde komposizasyönundan
oluşur. İnternet tabanlı öğretime karşı olan pek çok eğitimci vardır. Bu karşı
duruş öğrenci motivasyonlarını ve başarıyı düşürmektedir. Öğretmenler ve
eğiticiler uzaktan eğitim konusunda mutlaka ikna edilmeli ve daha sonra uzaktan
eğitime başlanmalıdır.
Bütünleştirilmiş öğrenmenin bir diğer önemli
dezavantajı da herkesin sınıf eğitimine veya-online derse veya bu ikisinin
birleştirildiği harmanlaştırılmış eğitime katılamayacak olmaları gerçeğidir.
Gözleri görmeyenler, yüz yüze oturumun yapıldığı yerden uzak bölgelerde
yaşayanlar, yeni anne olmuş hanımlar, kronik hastalar ve internete erişim
imkanı olmayan insanlar bunlara örnek olarak gösterilebilir.
İnternet destekli derslerin bir diğer genel
dezavantajı da belirli zamanlarda oturup ders çalışma baskısının olmayışıdır.
Bu sıklıkla ağırdan alma veya ödevlerin son anda yapılmasına neden olur.
Bütünleştirilmiş öğrenme yöntemi disiplinli, kararlı ve motive olmuş öğrenciler
ister ve senkron oturumlar içermelidir.
Eğer insanlar kendi iradeleri dışında gelişen işleri
yüzünden bir derse katılmak zorunda kalırlarsa
motivasyonları düşer. Bilgi ve becerisi düşük yetişkinler İş kurumları tarafından kurslara gönderilirler.Çoğunluğu da bu
kurslara meslek öğrenmek için değil , para almak için gitmektedir. Düşük bilgi
ve beceriye sahip kişilerin eğitimlerine yönelik
hazırlanan bu tür kurslar için yetişkinler mutlaka ikna edilmeli ve kurslarda başarılı olmaları sağlanmalıdır.
Bu
nedenle öğretme/öğrenme aracı olarak “bilgisayar destekli eğitim teknolojileri uygulanmalıdır. Bu teknolojilerin faydaları
aşağıdaki gibidir.
·
“Elektronik ve bilgisayar destekli eğitim araçları KKÖ
yönteminin başarısını ve etkinliğini artırmaktadır.
·
Öğrenme
sürecinde öğretmenler ve eğiticiler öğrenciyi desteklemek için öğrenciye
danışmalık yapmaktadırlar.
·
KKÖ ile eğitim modelinde zaman ve mekan kavramlarından
kaynaklanan sorunlar ortadan kaldırılarak , eğitim programlarına esneklik ve
çeşitlilik kazandırılmaktadır.
·
Ve diğerleri
Harmanlanmış Öğrenmenin Faydaları
Uygulanacak
harmanlanmış öğrenme yaklaşımının hem öğrenci ve
oğretim elemanı,
hem de oğretim kurumu ve etkinliği acısından bircok yararı olacaktır.
Singh
ve Reed (2001) harmanlanmış öğrenme yaklaşımının bazı
faydalarını kısaca
şoyle acıklamaktadır:
1.
Öğrenme
etkililiğini artırır.
2.
Zenginliği surekli kılar.
3.
Zaman ve maliyet acısından uygundur.
4.
Sonuclar en uygun duzeyde gercekleşir.
5.
Harmanlanmış calışmalar hemen ortaya cıkar.
Bunların
yanında harmanlanmış öğrenme yaklaşımının uygulanması; öğrenme
zenginliği,
bilgiye erişim, sosyal etkileşim, öğrenmeyi yönetme vb.
onemli sonuçlara ulaştırmaktadır
(Osguthorpe ve Graham, 2003).
Yukarıdaki
acıklamalardan da anlaşılmaktadır ki, genel olarak bu öğrenme
yaklaşımı,
bireysel öğrenme, bireysel hız, dinleme, okuma, gorme
ve uygulama acısından ceşitlilik,
işbirliği ve iletişim yoğunluğu sağlamaktadır. Ayrıca
geribildirimde hız,
öğrenme
ortamında serbestlik, zaman ve öğrenme maliyeti yönunden tasarruf gibi
olumlu etkiye sahip olduğu soylenebilir.
Harmanlanmış Ve Yüz Yüze Öğrenme Ortamına İlişkin
Bir Program
Delialioğlu (2004) harmanlanmış öğrenme ile yüz yüze
öğrenme ortamının ortak etkinliklerini grup calışması, kısa sınavlar, calışma
sayfaları, puanlama, proje ve sınıf ici etkinlikler biciminde acıklamıştır
(Bakınız Tablo 1). Aşağıda sunulan her iki öğrenme yaklaşımına gore belirtilen
etkinlikler konuya, sureye, amaça ve diğer imkanlara gore değişebilmektedir.
Ayrıca ortak ve farklı etkinlikler ilave edilebilir. Bu ortak veya farklı
etkinliklerin iceriği ve duzeyi tekrar belirlenebilir.
Harmanlanmış öğrenme bileşenleri
Harmanlanmış öğrenme yeni bir şey değildir.
Fakat eskiden harmanlama öğrenme iceriği, sınıf ortamı (sunular, labaratuar,
kitap vs) sınırlılıklarına sahipti. Bugun okulların secebilecekleri bircok öğrenme
yaklaşımları bulunmaktadır. Singh ve Reed’e (2001) gore bunlar;
Eş zamanlı (synchronous) fiziksel bicimler,
√ Öğretmen liderliğinde sınıflar ve öğretmen.
√ Katılımlı laboratuar calışmaları ve
calıştaylar
√ Alan gezileri
Eş zamanlı (synchronous) cevrimici bicimler
(canlı e-öğrenme):
√ e-goruşmeler/toplantılar
√ Sanal sınıflar
√ Web seminerleri ve radyo veya TV yayını
√ Kocluk
(coaching)
√ Mesajla anında görüşme
Kişisel hızda farklı
zamanlı (asynhronous) bicimler:
√
Dokuman ve Web sayfaları
√
Web/bilgisayar destekli eğitim modulleri
√
Değerlendirme/test ve anketler
√
Benzetişimler
√
Mesleki yardım ve elektronik performans destek sistemleri
√
Canlı olay kaydı
√
Cevrimici öğrenme toplulukları ve tartışma forumlarıdır.
Bunun
yanı sına harmanlanmış öğrenmeyle ilişkili
psikolojik, teknolojik, teorik iletişim
ve yönetim
sistemi gibi ana unsurları vardır (Bakınız Ek:1). Harmanlanmış
öğrenme;
bilgisayar destekli öğrenme, web destekli öğrenme,
elektronik öğrenme, öğrenme yönetim
sistemi ve öğrenme platformu ile karşılıklı etkileşim
icerisindedir. Ayrıca
harmanlanmış öğrenmenin ilişkili olduğu butun bu unsurların
da kendi içinde ilişkili
olduğu başka alanlar bulunmaktadır. Orneğin, bilgisayar destekli öğrenme;
davranışcılık,
bilgisayar destekli uygulamalar, yaşam boyu öğrenme ve Web destekli öğrenme
alanlarıyla doğrudan ilgilidir ve buradaki gelişmeler
bilgisayar destekli öğrenmeyi etkileyerek değiştirir.
Okul
ortamında, sınıf icinde ve dışında Web destekli veya yüz yüze öğrenme
yaklaşımlı
yukarıda sayılan uygulamalar yapılabilir. Bunların biri yapılabileceği
gibi birkac
tanesi de olabilir. Burada onemli olan, oğretim elemanı eşliğinde diğer
uzmanlarında katılımıyla
kararlaştırılacak planlamanın yapılmasıdır. Ayrıca okulun imkanlarının
ve
guclu olduğu alanlarının rasyönel değerlendirilmesidir.
Türkiye’de Harmanlaştırılmış İnternet Destekli
Öğrenme
Türkiye’de Meslek Yüksekokullarında İnternet
destekli Bütünleştirilmiş Öğrenmev uygulamaları 2000 yılından günümüze kullanılmaktadır.
Bazı Avrupa Birliği projelerinde de internet tabanlı ve sınıf içi eğitim günden
güne yaygınlaşmaktadır.
Bütünleştirilmiş öğrenme uygulamalarında hedef kitle Meslek
Yüksekokullarında 18-22 yaş arası gençler ve AB projelerinde 18 yaş üstü yetişkinler
olmuştur. Bazı projelerde ücretsiz Moodle Platformu, bazılarında ise ücretli
.nternet tabanlı eğitim platformları kullanılmıştır. Ders içerikleri ve animasyönlu
sunumlar öğretim elemanları veya özel şirketler tarafından hazırlanmıştır.
Çankırı Karatekin Üniversitesi Meslek Yüksekokulu ve
ortaklarının yürütmüş olduğu bütünleştirilmiş ( sınıf ve on-line) öğrenme
uygulamaları için OBELFA ve INNOVET girişimcilik projeleri verilebilir. Her iki
projede Avrupa Birliğinin ilgili komisyonlarınca desteklenmektedir.
Projelerin İnternet adresleri aşağıda verilmektedir.
http://obelfa.ankara.edu.tr/moodle ( OBELFA )
https://www.moodle.fi/hbc/moodle ( INNOVET )
Türkiye’de Harmanlanmış Öğrenme uygulamaları ve bu
uygulamalarda yer alan kurumlar hakkında ayrıntılı bilgi Empower deprived
learners projesi Eğitim El Kitabı ve Rehberlik Dökümanında sunulmuştur.
KAYNAKÇA
ULUYOL, Çelebi- KARADENİZ, Şirin;”Harmanlanmış Öğrenme Ortamı Örneği: Öğrenci Başarısı Ve
Görüşleri”Yüzüncü Yıl Üniversitesi,
Eğitim Fakültesi Dergisi. Haziran 2009. Cilt:V1, Sayı:I, 60-84
http://efdergi.yyu.edu.tr
ÜNSAL,Haluk;” Yeni Bir Öğrenme Yaklaşımı: Harmanlanmış Öğrenme***,Millî Eğitim, Sayı 185, Kış/2010
Yorumlar
Yorum Gönder