Blended Learning - Harmanlanmış Öğrenme











                                                       T.C. MARMARA ÜNİVERSİTESİ
                                                      EĞİTİM VE GELİŞTİRME
                                             
                                               Konu: Harmanlanmış Eğitim (Blended Learning)
                                                        PROF. DR. NEVİN DENİZ






------------------------------------------------------

Hazırlayan:  Müge ISPARTALI

------------------------------------------------------


  


İNSAN KAYNAKLARI TEZLİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI 2011-2012
22.10.2011


İçindekiler




















HARMANLAŞTIRILMIŞ  ÖĞRENME (BLENDED LEARNING) 



Harmanlanmış öğrenme (Blended learning), son yıllarda farklı hedef kitleler ve amaçlar için sıklıkla kullanılmaya başlanılan bir öğrenme ortamı olmasına rağmen harmanlanmış bir öğrenme ortamının ne olduğu ve bu ortamın tasarımında hangi öğelerin nasıl harmanlanacağına ilişkin farklı bakış açıları olduğu da bir gerçektir.Uluslar arası alanyazınında “blended”, “hybrid” veya “mixed”; Türkçe alanyazınında ise “harmanlanmış” veya “karma” öğrenme olarak adlandırılan bu öğrenme ortamı; yüzyüze öğrenme ile elektronik veya uzaktan öğrenmeyi bütünleştirme, farklı öğrenme kuramlarını, yöntem ve tekniklerini bütünleştirme, sınıftaki öğrenme sürecini çeşitli çevrimiçi teknolojiler ile destekleme şeklinde tanımlanabilmektedir (Brown, 2001; Mantyla, 2001; Driscoll, 2002; Singh, 2002; Young, 2002; Osguthorpe ve Graham, 2003).



Tanım


Dijital öğrenme teknolojileri her geçen gün gelişerek geleneksel yüz yüze öğrenme ortamlarında da yerini almaktadır. Yaygın öğrenme şekilleri ve yüz yüze öğrenme ortamlarının kesiştiği yerde karşımıza harmanlanmış öğrenme çıkmaktadır (Graham, 2004). Harmanlanmış öğrenme başka bir ifadeyle web destekli öğrenme ile sınıftaki öğrenmenin avantajlı ve güçlü birkac yönlerinin birleştirilmesidir (Horton, 2000). Yeni bir yaklaşım olan bu öğrenme, teknolojinin öğrenme-öğretme sürecinde ve insanın hayatında vazgecilmez olmasıyla daha da önemli bir duruma gelmiştir. O halde harmanlanmış öğrenme nedir?


Harmanlanmış öğrenme kısaca öğrenme sonuclarını ve paylaşılan (delivery) program olarak öğrenme sonunda ust amaçları gercekleştirmek amaçıyla birden fazla paylaşım yolu kullanan bir öğretim programı olarak tanımlanabilir. Bu, farklı öğrenme paylaşımlarının kendi başına karıştırılması ve eşleştirilmesi değil, öğrenme ve mesleki sonuclara odaklanmasıdır. Bu yüzden bu tanımlama şöyle değiştirilebilir (Singh ve Reed, 2001);


Harmanlanmış öğrenme, doğru becerilerin, doğru kişiye, doğru zamanda kazandırılması icin doğru kişisel öğrenme şekliyle, doğru öğrenme teknolojilerinin eşleştirilmesiyle ve öğrenme amaçlarının uygulanmasıyla, en yuksek başarıyı sağlamaya odaklanır.

Bu tanımlamada gizlenmiş prensipler şunlardır;


√ Burada paylaşma metodundan cok öğrenme amaçlarına odaklanılır.

√ Bircok kişisel öğrenme stilleri, geniş kitlelere ulaşmak icin desteğe ihtiyac

duyar.

√ Her birey öğrenme olayına farklı bilgilerle katılır.

√ Bircok durumda, en etkili öğrenme stratejisi ”sadece o an ihtiyac duyulan

şey” dir.


Harmanlanmış öğrenmede, çevrim içi eğitimin güçlü yönleri, yüz yüze eğitimin güçlü yönleri ile tamamlanabilmektedir. Bu nedenle harmanlanmış öğrenme yaklaşımlarının amaçı, bilgiye çevrim içi erişim ile yüz yüze etkileşim arasındaki uyumlu dengeyi bulmaktır (Osguthorpe ve Graham, 2003). Ancak bu dengenin, her dersin kendine özgü yapısına göre değişiklik göstermesi kaçınılmazdır. Bazı harmanlanmış dersler, öğretim hedefleri, öğrenen özellikleri, bilgi ve beceri düzeyi ve öğretmenin tercihleri gibi etkenlerden dolayı daha fazla yüz yüze etkileşimi gerektirebilir. Bazı harmanlanmış dersler ise çevrim içi stratejileri daha fazla gerektirirken, bazıları ise hem yüz yüze etkileşimi hem de çevrim içi stratejileri eşit şekilde harmanlamayı gerektirebilir. Bütün bu farklı uygulamalardaki amaç ise aslında, öğrencinin yüz yüze ve çevrimiçi ortamlardan en iyi şekilde yararlanarak en etkili ve verimli şekilde öğrenmesini sağlayacak bir denge sağlamaktır. Öğrenme ortamlarında işlenen her bir dersin elbette ki çeşitli hedefleri bulunmaktadır. Derslerin içeriği göz önüne alındığında, bu derslerin hedefleri de değişiklik gösterecektir. Osguthorpe ve Graham (2003), öğretmenlerin harmanlanmış ortamları tasarlarken benimseyebilecekleri altı hedef belirlemişlerdir. Bu hedefler şöyle sıralanmaktadır: (1)Pedagojik zenginlik (Pedagogical richness), (2)Bilgiye erişim (Access to knowledge), (3)Sosyal etkileşim (Social interaction), (4)Öğrenen kontrolü  (Personal agency-Learner control), (5)Maliyet etkililiği (Cost effectiveness) ve(6)Revizyön:Yeniden gözden geçirip düzeltme kolaylığı (Ease of revision)

Harmanlaştırılmış Eğitim Programları şunları içerebilir:


Yüz yüze veya internet destekli oturumlarda öğretici merkezli sınıf,

Araştırma ve işbirliğine dayalı ödevler ve uygulamalar,

Kendi kendine çalışarak veya internet destekli öğrenme,

İşbaşında öğrenme ,

Eğitimin değerlendirilmesi

Eğitimin Belgelendirilmesi ve diğerleri


Aşağıdaki tabloda Harmanlanmış öğrenme yaklaşımının muhtemel yapı kalıpları

sıralanmıştır:

Canlı yüz yüze (formel)
* Öğretici merkezli sınıflar
* Çalıştaylar
* Yetiştirme/Gözetim
* İşbaşında eğitim
Canlı yüz yüze (informel)
* Akademik bağlantılar
* Çalışma takımları
* Rol modelleme
Sanal işbirliği/ senkron
* Canlı e-öğrenme sınıfları
* E-gözetim
Sanal işbirliği/ asenkron
* E-mail
* Online tahta
* Listserver: Çok kullanılan bir e-mail programıdır. Kullanıcılara posta listelerine abone olma, katkıda bulunma ve çıkma şansı verir....
* Online toplumlar
Kendi çabalarıyla öğrenme
* Web öğrenme modülleri
* Online kaynak bağlantıları
* Simülasyönlar
* Senaryolar
* Video and sesli CD/DVDler
* Online özdeğerlendirmeler
* Alıştırma kitapları
Performans desteği
* Yardım sistemleri
* Yazdırma işi yardımları
* Bilgi veritabanları
* Dokümantasyön
* Performans/karar destek araçları


Kaynak: Strategies for Building Blended Learning by Allison Rossett, Felicia Douglis, and Rebecca V. Frazee

Kursların özelliklerine göre yukarıda tanımlanan yöntemlerden uygun olanlar seçilir

veya bazıları dersi verecek öğretmenler tarafından geliştirilir.

Wilson ve Smilanich (2004)’e gore harmanlanmış öğrenme genelde iki ya da daha fazla yöntemin öğrenim ihtiyacı icin kullanılması anlamına gelmektedir. Yani harmanlanmış öğrenme; belirli amaçlar doğrultusunda, istenilen öğrenme amaçlarının kazanılmasında uygulanan en etkili öğrenme bicimlerinin kullanılmasıdır.


Harmanlanmış öğrenme ortamının oluşturulmasında Web destekli öğrenme ile yüz-yüze öğrenmenin avantajlı yanlarının alınması ve dezavantajlı yanlarının ise alınmamasına dikkat edilmelidir. Bu harmanlamanın guclu olunan alanlarda kurulması gereklidir. Bunun icin de konunun, iceriğin, öğrenci ozelliklerinin, kazandırılacak davranışların, öğrenme ortamının ve teknolojik altyapının bilinmesi amaça ulaşmayı kolaylaştırabilir (Osguthorpe ve Graham, 2003).


Uzmanların harmanlanmış öğrenme tecrubeleri gosteriyor ki, bu prensipleriuygulamaya koyulduğunda geleneksel yaklaşımlara gore oğretim programları etki, ulaşım ve kazanc olarak koklu gelişmelerle sonuclanabilir. Bu gelişmeler, değişim potansiyeline sahip olunduğunda oldukca yararlıdırlar (Singh ve Reed, 2001).


Harmanlanmış öğrenme bileşenleri Şekil 1’de gorulmektedir. Osguthorpe ve Graham (2003) harmanlamadaki amaçı, yüz yüze öğrenme ve cevrimici öğrenme unsurları arasında dengenin iyi kurulması olarak acıklamaktadır. Ayrıca harmanlanmış öğrenmenin en onemli unsurlarından biri olarak da, her öğrenme ortamının avantajlı yanlarının alınması, dezavantajlarının ise alınmaması; yani dengenin, avantajların  fazla olduğu alanda kurulmaya calışılması olarak ifade etmektedir.





Osguthorpe ve Graham (2003) harmanlanmış öğrenme yaklaşımında yararlanılabilecek modelleri şoyle acıklamaktadır;


1. Model: Web ve yüz yüze öğrenme etkinlikleri,

2. Model: Web ve yüz yüze öğrenciler,

3. Model: Web ve yüz-yüze oğretim elemanları




Birinci model, Web destekli öğrenme ve yüz yüze öğrenme etkinliklerinin birlikte uygulanmasını icermektedir. İkinci modelde, hem Web destekli öğrenme ortamı hem de yüz-yüze oğrenen öğrenciler bulunmaktadır. Ucuncusun de ise Web destekli öğrenme ortamıyla birlikte birden fazla oğretim elemanıyla iletişim imkanı sağlanmaktadır.Bu modellerin herhangi birisinin secilmesinde mevcut imkanlar dikkate alınarak yapılması daha yararlı sonuclar doğurabilecektir. Yukarıdaki modellerin sadece biri kullanılabileceği gibi birden fazla modelden de yararlanılabilir. Burada programın amaçları ve hedef kitlenin ozellikleri goz onune alınarak model uygulamaya konabilir.


Web destekli öğrenme ve yüz yüze öğrenme birlikte yer almaktadır ve öğrenmenin kalitesini artırmaktadır (Kerres ve Witt, 2003). Bu durumda Web destekli öğrenmenin avantajlı yönlerinin, yüz yüze öğrenmenin avantajlı yönleriyle butunleştirmek, uygulanacak eğitim programın amaçlarına ulaşmasını kolaylaştırabilir. Ayrıca Web destekli oğretimde Horton (2000) tarafından geliştirilen ceşitli eğitim programları (tutorials) ve ders modelleri kullanılabilir (Unsal, 2004).


Osguthorpe ve Graham’a (2003) gore harmanlanmış öğrenme yaklaşımının tasarlanmasında, Web destekli öğrenme ve yüz-yüze öğrenmedeki oğretim unsurlarının benzer ve farklı bicimleri olacaktır. Oğretim unsurlarından; oğretim materyalinin dağıtımı, öğrenme materyalleriyle etkileşim, öğretmen ile etkileşim, öğrencilerle etkileşim ve coklu etkileşim değişebilecektir. Burada amaç olarak, temel unsurlara gore iyi bir tasarımın gercekleştirilmesi gerektiği uzerinde durulmaktadır.


Program Akış Yaklaşımı


Program akış yaklaşımı bir doğru üzerinde düzenli bir şekilde birbirini takip eden bölümlerden oluşmaktadır.Bu öğrenme ünitelerinin ileri planlama ve zaman çizelgesinin hazırlanmasını mümkün kılar.


Çekirdek-ve jant Yaklaşımı


Çekirdek ve Jant yaklaşımı tek özel bir müfredatı takip etmemekle beraber çekirdek bir birime dayanır ve diğer parçalar zamanla ihtiyaca göre eklenir veya yenilenebilir. Bu model çok esnektir, ama bu yaklaşımın başarılı olabilmesi için öğrenciler önceden motive edilerek etkin halde derse katılım sağlanmalıdır.








Çekirdek ve Jant yöntemi ile öğretmde farklı yaklaşımlar ve yöntemler sade bir şekilde bütünleştirilmemelidir. Hedef kitleye, kullanılacak olan içeriklere, enstrümanlara ve araçlara/yayın araçlarına uygun eğitim anlayışı uygulanmalıdır. Motivasyon ve esneklik en verimli şekilde kullanılabilir. Bu yüzden harmanlaştırılmış öğrenme yönteminde daha ucuz eğitim malzemeleri ve yöntemleri geliştirmek mümkün değildir. Başlangıç yatırımları çok pahalıdır.Sistem oturduktan sonra birim maliyet çok düşmektedir. Danıçmanlık hizmetleri öğretim elemanlarına ciddi yük getirmektedir.

Harmanlaştırılmış Öğrenmenin Bazı Avantajları


Uzun Vade de Maliyet Düşüklüğü


Az sayıda yüz yüze eğitim oturumları gerçekleştiği için ulaşım, konaklama, yiyecek ve öğrenme mekanlarını amortisman giderleri, temrinlik malzeme giderleri gibi vb maliyetler harmanlaştırılmış öğrenme de en alta indirilmiştir. Daha önemlisi harmanlaştırılmış öğrenme, eğitim kurumlarının en önemli kaynaklarından birisi olan parayı daha idareli bir şekilde kullanmalarına yardımcı olabilir. Eğer çalışanlar eğitim oturumlarına gitmek zorunda kalmazlarsa bu durum onların işten uzak oldukları zamanı azaltır ve eğitim oturumları işlerin az olduğu zamanlara göre düzenlenebilir ve böylece daha fazla çalışan işlerin yoğun olduğu zamanlarda müsait durumda bulunabilirler. Geçmişte daha az eğitim aldıkları ve eğitilmiş olanlara göre daha fazla eğitime ihtiyaçları oldukları için maliyet düşüklüğü, bilgi ve becerisi düşük öğrenicilerin eğitilmesinde çok önemli bir faktördür. Maliyet düşüklüğü daha fazla hareket getirecektir.

Mesafe Engellerinin Ortadan Kalkması


Bir derse katılacak öğrenici havuzunu sayısını çoğaltacak öğretici ile yüz yüze eğitime kadar nerede olurlarsa olsunlar öğreniciler bilgiye erişebilir. Bilgi ve becerisi düşük insanlar sıklıkla kırsal kesimde yaşamaktadır. Bütünleştirilmiş Öğrenme bu yüzden hedef kitleye mensup daha fazla üyeye ulaşmak için etkili bir yöntemdir.

Zaman Esnekliği


Derslerin e-öğrenme bölümü öğrencilerin zamanları olduklarında yada akıllarına geldiklerinde yapılabilir.Dersi kaçırma riski azaltılmış olup boş vakitlerinde dersin gerisinde kalmaksızın ders çalışabilirler ve şayet hızlı bir öğrenici ise müfredatın ileri bölümlerini de çalışabilirler. öğrenme hızından kaynaklanan kişiler arası grup uyumsuzluğu da bu şekilde engellenmiş olur. Zaman esnekliği öğrenme,iş ve aile ailesiarasında denge kurmaya çalışanlar için önemlidir.Öğrenme zaman çizelgelerine hayatlarını uydurmak yerine, öğrenmeyi hayatlarına uygun hale getirmeye bütünleştirilmiş öğrenme imkan tanır. Bilgi ve becerisi düşük öğreniciler sıklıkla bir veya daha fazla işte çalışan yalnız annelerden oluşur.Eğer bütünleştirilmiş öğrenmenin sağladığı zaman esnekliği olmasaydı eğitim projelerinin içinde yer alamayabilirlerdi.

Farklı Öğrenme Tarzlarının Uyumu


Farklı insanların farklı öğrenme tarzları olduğu için, değişik öğretme metotlarının bütünleştirilmesi her tür tercihe hitap eder. İnsanların kendi kendilerine ,grup içerisinde, online, kitaplardan vs. öğrenmek hoşlarına gitse de Bütünleştirilmiş Öğrenme bütün bu öğrenme tarzlarını birleştirir.Kurumlar açısından bakıldığında Bütünleştirilmiş Öğrenme bağımsız öğrenmeyi artırır ve öğrenme süreçlerinde işçileri daha aktif ve sorumluluk sahibi olmaya zorlar, kalite işverenlerin daima elemanlarında aradığı özelliktir. Bu projenin nihai hedefi Bilgi ve becerisi düşük öğrenicilerin iş piyasasındaki şanslarını artırmak olduğu için, bu çok önemli bir faktördür.

Motivasyon


Bütünleştirilmiş Öğrenmenin basit ama çok önemli bir avantajı öğrencilerin artırılmış motivasyonlarıdır. Sayısız örneklerde görüldüğü gibi, değişik öğretme metotlarını içeren bir yaklaşım, öğrenicileri yeni bir şey deneme ve daha fazla uygulama hususunda teşvik ve motive eder. Bazı çalışmalar Bütünleştirilmiş Öğrenmenin öğrenci etkileşim ve tatmini geliştirdiğini ve kazanılan bilgi miktarında bir artış olduğunu göstermektedir.Dersin online bölümü içerisinde temel eğitimin daha fazla olağan yönleri ele alındığında,yüz yüze eğitim daha ilginç konular üzerinde durabilir ve öğrenici katılım ve değişimini artırabilir. Bilgi ve becerisi düşük öğreniciler sıklıkla okulu motivasyon eksikliği yada geleneksel öğrenme yapılarına ilgi duymama sebebiyle okulu bırakan insanlardan oluşmaktadır. Bu, bilgi ve becerisi düşük öğrenicilerin motivasyon seviyelerinin artırılmasına daha fazla ihtiyaç duyulduğu anlamına gelir ki bu özel grup için Bütünleştirilmiş Öğrenme gerekli olan seçenektir.

Bireysel Öğretme İçerikleri


Yüz yüze oturumlardan önce yapılmış olan test sonuçlarına göre ortaya çıkan zorluklara odaklanma hususunda bütünleştirilmiş Öğrenme öğretmenlere imkan tanır. Bu yüzden öğrenciler daha önce öğrendikleri konuları dinlemek zorunda kalmazlar ve bireysel seviyelerine göre öğretmenin hazırladığı yeni bilgiye öğrenebilirler. Diğer taraftan, yüz yüze oturumlar için önşart olan temel bilgi, bilgisayar yoluyla daha önceden test edilebilir ve böylece öğretmenler herkesin aynı seviyede bilgi sahibi oldukları hususunda emin olabilirler.

Bilgi ve becerisi düşük öğreniciler değişik alanlardaki temel bilgiden yoksun oldukları ve daha ileri konulara geçmeden önce öğrenmeleri gereken pek çok genel bilgi olduğu için bu çok önemlidir.

Harmanlanmış Öğrenmenin Bazı Dezavantajları


Harmanlanmış veya bütünleştirilmiş öğretim yöntemi, farklı öğrenme yöntemlerinin uygun bir şekilde komposizasyönundan oluşur. İnternet tabanlı öğretime karşı olan pek çok eğitimci vardır. Bu karşı duruş öğrenci motivasyonlarını ve başarıyı düşürmektedir. Öğretmenler ve eğiticiler uzaktan eğitim konusunda mutlaka ikna edilmeli ve daha sonra uzaktan eğitime başlanmalıdır.


Bütünleştirilmiş öğrenmenin bir diğer önemli dezavantajı da herkesin sınıf eğitimine veya-online derse veya bu ikisinin birleştirildiği harmanlaştırılmış eğitime katılamayacak olmaları gerçeğidir. Gözleri görmeyenler, yüz yüze oturumun yapıldığı yerden uzak bölgelerde yaşayanlar, yeni anne olmuş hanımlar, kronik hastalar ve internete erişim imkanı olmayan insanlar bunlara örnek olarak gösterilebilir.


İnternet destekli derslerin bir diğer genel dezavantajı da belirli zamanlarda oturup ders çalışma baskısının olmayışıdır. Bu sıklıkla ağırdan alma veya ödevlerin son anda yapılmasına neden olur. Bütünleştirilmiş öğrenme yöntemi disiplinli, kararlı ve motive olmuş öğrenciler ister ve senkron oturumlar içermelidir.


Eğer insanlar kendi iradeleri dışında gelişen işleri yüzünden bir derse katılmak zorunda kalırlarsa motivasyonları düşer. Bilgi ve becerisi düşük yetişkinler İş kurumları tarafından kurslara gönderilirler.Çoğunluğu da bu kurslara meslek öğrenmek için değil , para almak için gitmektedir. Düşük bilgi ve beceriye sahip kişilerin eğitimlerine yönelik hazırlanan bu tür kurslar için yetişkinler mutlaka ikna edilmeli ve kurslarda başarılı olmaları sağlanmalıdır.


 Bu nedenle öğretme/öğrenme aracı olarak “bilgisayar destekli eğitim teknolojileri uygulanmalıdır. Bu teknolojilerin faydaları aşağıdaki gibidir.


·         “Elektronik ve bilgisayar destekli eğitim araçları KKÖ yönteminin başarısını ve etkinliğini artırmaktadır.

·          Öğrenme sürecinde öğretmenler ve eğiticiler öğrenciyi desteklemek için öğrenciye danışmalık yapmaktadırlar.

·         KKÖ ile eğitim modelinde zaman ve mekan kavramlarından kaynaklanan sorunlar ortadan kaldırılarak , eğitim programlarına esneklik ve çeşitlilik kazandırılmaktadır.

·         Ve diğerleri


Harmanlanmış Öğrenmenin Faydaları


Uygulanacak harmanlanmış öğrenme yaklaşımının hem öğrenci ve oğretim elemanı, hem de oğretim kurumu ve etkinliği acısından bircok yararı olacaktır. Singh ve Reed (2001) harmanlanmış öğrenme yaklaşımının bazı faydalarını kısaca şoyle acıklamaktadır:


1. Öğrenme etkililiğini artırır.

2. Zenginliği surekli kılar.

3. Zaman ve maliyet acısından uygundur.

4. Sonuclar en uygun duzeyde gercekleşir.

5. Harmanlanmış calışmalar hemen ortaya cıkar.


Bunların yanında harmanlanmış öğrenme yaklaşımının uygulanması; öğrenme zenginliği, bilgiye erişim, sosyal etkileşim, öğrenmeyi yönetme vb. onemli sonuçlara ulaştırmaktadır (Osguthorpe ve Graham, 2003).


Yukarıdaki acıklamalardan da anlaşılmaktadır ki, genel olarak bu öğrenme yaklaşımı, bireysel öğrenme, bireysel hız, dinleme, okuma, gorme ve uygulama acısından ceşitlilik, işbirliği ve iletişim yoğunluğu sağlamaktadır. Ayrıca geribildirimde hız, öğrenme ortamında serbestlik, zaman ve öğrenme maliyeti yönunden tasarruf gibi olumlu etkiye sahip olduğu soylenebilir.

Harmanlanmış Ve Yüz Yüze Öğrenme Ortamına İlişkin Bir Program


Delialioğlu (2004) harmanlanmış öğrenme ile yüz yüze öğrenme ortamının ortak etkinliklerini grup calışması, kısa sınavlar, calışma sayfaları, puanlama, proje ve sınıf ici etkinlikler biciminde acıklamıştır (Bakınız Tablo 1). Aşağıda sunulan her iki öğrenme yaklaşımına gore belirtilen etkinlikler konuya, sureye, amaça ve diğer imkanlara gore değişebilmektedir. Ayrıca ortak ve farklı etkinlikler ilave edilebilir. Bu ortak veya farklı etkinliklerin iceriği ve duzeyi tekrar belirlenebilir.

Harmanlanmış öğrenme bileşenleri


Harmanlanmış öğrenme yeni bir şey değildir. Fakat eskiden harmanlama öğrenme iceriği, sınıf ortamı (sunular, labaratuar, kitap vs) sınırlılıklarına sahipti. Bugun okulların secebilecekleri bircok öğrenme yaklaşımları bulunmaktadır. Singh ve Reed’e (2001) gore bunlar;

Eş zamanlı (synchronous) fiziksel bicimler,


√ Öğretmen liderliğinde sınıflar ve öğretmen.

√ Katılımlı laboratuar calışmaları ve calıştaylar

√ Alan gezileri

Eş zamanlı (synchronous) cevrimici bicimler (canlı e-öğrenme):

√ e-goruşmeler/toplantılar

√ Sanal sınıflar

√ Web seminerleri ve radyo veya TV yayını

√ Kocluk (coaching)

√ Mesajla anında görüşme


Kişisel hızda farklı zamanlı (asynhronous) bicimler:


√ Dokuman ve Web sayfaları

√ Web/bilgisayar destekli eğitim modulleri

√ Değerlendirme/test ve anketler

√ Benzetişimler

√ Mesleki yardım ve elektronik performans destek sistemleri

√ Canlı olay kaydı

√ Cevrimici öğrenme toplulukları ve tartışma forumlarıdır.


Bunun yanı sına harmanlanmış öğrenmeyle ilişkili psikolojik, teknolojik, teorik  iletişim ve yönetim sistemi gibi ana unsurları vardır (Bakınız Ek:1). Harmanlanmış öğrenme; bilgisayar destekli öğrenme, web destekli öğrenme, elektronik öğrenme, öğrenme yönetim sistemi ve öğrenme platformu ile karşılıklı etkileşim icerisindedir. Ayrıca harmanlanmış öğrenmenin ilişkili olduğu butun bu unsurların da kendi içinde ilişkili olduğu başka alanlar bulunmaktadır. Orneğin, bilgisayar destekli öğrenme; davranışcılık, bilgisayar destekli uygulamalar, yaşam boyu öğrenme ve Web destekli öğrenme alanlarıyla doğrudan ilgilidir ve buradaki gelişmeler bilgisayar destekli öğrenmeyi etkileyerek değiştirir.


 Okul ortamında, sınıf icinde ve dışında Web destekli veya yüz yüze öğrenme yaklaşımlı yukarıda sayılan uygulamalar yapılabilir. Bunların biri yapılabileceği gibi birkac tanesi de olabilir. Burada onemli olan, oğretim elemanı eşliğinde diğer uzmanlarında katılımıyla kararlaştırılacak planlamanın yapılmasıdır. Ayrıca okulun imkanlarının ve guclu olduğu alanlarının rasyönel değerlendirilmesidir.

Türkiye’de Harmanlaştırılmış İnternet Destekli Öğrenme


Türkiye’de Meslek Yüksekokullarında İnternet destekli Bütünleştirilmiş Öğrenmev uygulamaları 2000 yılından günümüze kullanılmaktadır. Bazı Avrupa Birliği projelerinde de internet tabanlı ve sınıf içi eğitim günden güne yaygınlaşmaktadır.


Bütünleştirilmiş öğrenme uygulamalarında hedef kitle Meslek Yüksekokullarında 18-22 yaş arası gençler ve AB projelerinde 18 yaş üstü yetişkinler olmuştur. Bazı projelerde ücretsiz Moodle Platformu, bazılarında ise ücretli .nternet tabanlı eğitim platformları kullanılmıştır. Ders içerikleri ve animasyönlu sunumlar öğretim elemanları veya özel şirketler tarafından hazırlanmıştır.


Çankırı Karatekin Üniversitesi Meslek Yüksekokulu ve ortaklarının yürütmüş olduğu bütünleştirilmiş ( sınıf ve on-line) öğrenme uygulamaları için OBELFA ve INNOVET girişimcilik projeleri verilebilir. Her iki projede Avrupa Birliğinin ilgili komisyonlarınca desteklenmektedir.


Projelerin İnternet adresleri aşağıda verilmektedir.

http://obelfa.ankara.edu.tr/moodle ( OBELFA )

https://www.moodle.fi/hbc/moodle ( INNOVET )

Türkiye’de Harmanlanmış Öğrenme uygulamaları ve bu uygulamalarda yer alan kurumlar hakkında ayrıntılı bilgi Empower deprived learners projesi Eğitim El Kitabı ve Rehberlik Dökümanında sunulmuştur.


                                                                                                               











KAYNAKÇA




ULUYOL, Çelebi- KARADENİZ, Şirin;”Harmanlanmış Öğrenme Ortamı Örneği: Öğrenci  Başarısı Ve Görüşleri”Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Haziran 2009. Cilt:V1, Sayı:I, 60-84 http://efdergi.yyu.edu.tr


ÜNSAL,Haluk;” Yeni Bir Öğrenme Yaklaşımı: Harmanlanmış Öğrenme***,Millî Eğitim, Sayı 185, Kış/2010




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

iletişimde Alanlar

Oryantasyon eğitimi sonrasında doldurulabilecek form örneği