Z Kuşağını Anlamak




------------------------------------------------------

Belce VATAN - Müge ISPARTALI
Şubat, 2013
------------------------------------------------------



Z Kuşağını Anlamak 
 
Şubat, 2012
 

Jane 18 yaşında. Sizi aramak yerine mesaj atar ve sorularına doğru cevap veremezseniz akıllı telefonuyla Google’da aratır. Mezun olduktan sonra ne yapmak istediğini bilmiyor. Fakat çok ağır bir borç yükü altına girmesine sebep olsa bile kariyer yolu konusunda son derece tutkulu.


Z kuşağı ya da başka bir deyişle ‘Yeni Sessiz Kuşak’ 1995 ve sonrasında doğmuştur. Günümüzde bu kuşak çocuk ya da gençtir ancak geleceğin liderleri ve çalışanları olma yolunda ilerlemektedirler. Sağlık hizmetindeki gelişmeler ve daha iyi beslenme koşulları sağlanması sayesinde bu kuşağa mensup kişiler önceki kuşaklara göre daha uzun yaşam süresine sahip olacaklar. Ayrıca teknolojiden iyi anlayan, ailelerinin sosyo-ekonomik statülerinden faydalanmayı seven, internet üzerinden oyunlar oynayan ve sosyalleşen bir kuşak olarak tanımlanırlar. Bu kuşak istedikleri her bilgiye internet üzerinden ulaşma eğilimindedir ve iletişim söz konusu olduğunda akıllarına gelen ilk seçenek de yine internettir. Her şeye hızlı erişim sağlamaya alıştıkları için de önceki nesillere göre çok daha sabırsızlardır. Z kuşağı henüz iş gücüne dahil olmamıştır ancak katıldıklarında her sorunun çok hızlı bir şekilde çözüleceğini bekleyeceklerinden dolayı ciddi bir zorluk oluşturacaklardır. Bu kişiler aynı zamanda odaklanmakta da zorluk yaşayabilirler çünkü bir çok bilgiye aynı anda göz atmaya ve o anki ihtiyaçları doğrultusunda tek noktaya odaklanmaya alışmışlardır.



Bu kuşaktakiler yaratıcılığa izin veren aktivitelerden hoşlanıyorlar. Yenilikten zevk alan, aynı zamanda güven arayan bir kuşak bu. Edilgenliği kabul etmiyorlar. Uzun dönemli hafızaları, ezberden çok oyun, hikayeleştirme ve hayallerle etkin hale gelebiliyor. Sonuç odaklılar.


Batılı akranlarıyla kolay uyum sağlayacak, sabırsız ve komplekssiz olacaklar. Uzaktan da ilişki kurabildikleri için, çok fazla bireysel ve bağımsız olmaları nedeniyle tek başına bir yaşam tercih edecekler.

Geleneksel eğitim yöntemleri, bu yeni kuşağa uygun görünmüyor. Onlar, diijital çağ kuşağı aslında. Ev ödevi yapamadıklarında "elektrikler kesildi, ondan yapamadım" değil; "internet bağlantım kopuktu" diyen kuşak.
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
Z kuşağı 21. Yüzyıl kuşağı olarak da tanımlanabilir. Z kuşağı diğer kuşakların içerisinde maddi bakımdan en iyi kaynaklar sağlanan, en fazla planlanmış olan ve en nazenin (şımarık) kişiler olarak nitelendirilir. Bu sebeple de bu kuşaktakiler diğer kuşaklara göre en iyi eğitim almış ve en donanımlı kişilerden oluşacaktır. 10 yıl sonra bu kuşaktakilerin pek çoğu iş gücüne katılacaktır ve bu dönem de kaynakların azalması nedeniyle işe girenden çok, çıkanın olacağı bir çağın başlangıcına denk gelmektedir.
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

 


 
Amerika ve İngiltere’de yapılan bir araştırmada “Teknolojiye Bağlılık” ve “İnternette Sosyalleşme” ile ilgili istatistiki verilerin yüzdeleri aşağıdadır:



Yukarıdaki yüzdeleri incelediğimizde 13- 17 yaş arası gençler ile 8-12 yaş arasındaki çocukların teknolojik aletleri gün içinde birden fazla kez yüzde kaç oranında kullandığını görüyoruz. Yüzdelerin birbirine çok yakın olması Z kuşağının teknolojiye ne kadar düşkün olduğunun bir kanıtı... En fazla kullanım farkı olan cep telefonunda dahi dikkat edildiğinde , 8 – 12 yaş arası kullanım olan %39 çok büyük bir yüzdedir.


İngiltere'de geçen hafta üç yaşındaki bir çocuk evdeki bilgisayardan İnternet''e girdi ve pembe bir araba satın almayı başardı. Annesinin eBay şifresini açık bırakmasını fırsat bilen minik Jack Neal, her gün oynadığı bilgisayardan "Satın al" butonuna bastı. Yaklaşık 26 bin YTL''lik pembe renkli Nissan Figaro marka aracın ödemesini yaptı.



Yukarıda yüzdeleri verilen “İnternette Sosyalleşme” araştırması; belirtilen yaş aralığındaki kişilerin yüzyüze görüşmek ve iletişim kurmak yerine, internet üzerinden sosyalleşmeyi tercih ettiklerini çarpıcı biçimde ortaya koyuyor.
 

-----------------------------------------------------


10 Yıl Sonra

 

 

----------------------------------------------------
 

 Turkcell Satış Genel Müdür Yardımcısı Levent Burak Demiralp''e göre Türkiye''de nüfus içerisindeki büyüklüğü 2015''te tahminen 18 milyona varacak olan bu kuşak - kuşaklar arası dönemler kısaldığı için - kendilerinden önceki nesille kolay anlaşacak. Uyum sorunu yaşamayacaklar. Bununla beraber hiyerarşiye soğuk durdukları ve iletişime açık oldukları için organizasyon yapısı değişecek. Her şeyin kendilerine uygun kişiselleştirilmesini bekledikleri için tüm yöneticilerin bireysel bakış açısı geliştirmesi gerekecek. Bireye yatırım giderek artacak. Değişim isteyen, çabuk vazgeçen kuşak olduklarından yetenekli olanları elde tutmak, daha fazla kaynak gerektirecek. İş

süreçleri mutlaka teknoloji ile desteklenmiş ve bürokrasiden uzak tasarlanmış olacak. "Ben" odağı yükselen çalışanların bireyselleşen taleplerine karşılık verecek esnek sistemler tanımlanması ve ortamlar oluşturulması gerekecek. Bu bilgiler, şimdi değil ama 10 yıl sonra işe yarayacak. Yine de şimdiden pazarlamacılar, Z' lere özel strateji geliştiriyor. Örneğin marka sadakatleri zayıf olacağı için bu kuşak mensuplarının küçük yaşlarda zihinlerine yerleşecek işlere yönelme planları var. Standart politikaları bir kenara bırakacak olan insan kaynaklarında ise hızlı ve esnek olmak gerekecek.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 
Z Kuşağı’nın iş hayatında yaşayacağı avantaj ve dezavantajlar sizce nelerdir?
 
 
 
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
Sonuç olarak Z kuşağı iş hayatına atıldığı zaman pek çok yeniliği ve zorluğu beraberinde getirecektir. Daha iyi eğitimli oldukları için önceki kuşaklara göre pratik ve hızlı olacaklar. Bireysel ve bağımsız olmaları yaratıcılıklarını arttıracak. Doğruyu çekinmeden söylemeleri motive edici bir ortam oluştururken, özgüvenli olmaları da kendilerini rahat ifade etmelerini sağlayacak.

Bütün bunlara rağmen, Z kuşağındaki kişiler tatminsiz, kararsız ve doğuştan tüketiciler. Her şeyi kişiselleştirmek istemeleri zengin-fakir uçurumunu yaratacak. Bunun dışında hep yükselmek istemeleri nedeniyle ''yıldız savaşları'' yaşanabilir.




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------




 

Z Kuşağı’nın rol aldığı bir iş hayatının nasıl olacağını düşünüyorsunuz?
 
 
 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
 

Z kuşağının sosyal ve iletişime açık olmaları müşterileri ve birbirlerini kolay anlamalarını sağlayacak. Böylece ihtiyaçlara hızlı cevap verebilecekler. Ancak bu kuşaktakilerin sadakatsiz olmaları şirketleri zorlayacak, azimli ve hırslı olmamaları kriz dönemlerini olumsuz etkileyecek. Bu kişilerin çabuk vazgeçmeleri nedeniyle şirketlerin yetenekleri tutmaları ve standart işleri yaptırmaları zorlaşacak. Bu yüzden zaman ve emek gerektiren meslek dalları değer kaybedecek.



Levent Burak Demiralp, "Z kuşağının teknoloji tutkunu olması nedeniyle coğrafi sınırları olmayacak ve bu kuşak küreselleşmiş yönetim politikaları talep edecek. Bugünkü İK politikaları geçerli olamayacak. 20 yıl sonra iş hayatına girdiklerinde yaratıcı Y kuşağı sürekli değişim arayacak" tespiti yapıyor. Şirketler şimdiden Z kuşağı ile birlikte çalışabilmek için yeni stratejiler üzerinde çalışmaya başladı…

 




KAYNAKLAR
1- McCrindle, M. & Wolfinder, E. (2010). The ABC of XYZ: Understanding the global generation. Sydney.

2- Rothwell, W. J. (2008). Adult learning basics. ASTD Press.

3- Palley, W. (2012). GEN Z: Digital in their DNA. .JWT , http://www.jwtintelligence.com/wp-content/uploads/2012/04/F_INTERNAL_Gen_Z_0418122.pdf


4- Hürriyet İK, 11.10.2009 http://www.kenthaber.com/Haber/insan-kaynaklari/Dosya/gundem/bb,-x,-y-ve-z-kusaklari-birbirinden-cok-farkli/c117cd34-44a7-43d9-89a2-d268f186b77e)

5- Neşe Mesutoğlu, www.isteinsan.com.tr, 27.01.2013 (http://www.kigem.com/content.asp?bodyid=2858)

6- Erman Akdeniz, 27.01.2012, http://www.infopik.com/infografik/teknoloji-cocuklari-z-kusagi

7- NC State University,Institute for Emerging Issues, http://www.jwtintelligence.com/wp-content/uploads/2012/04/F_INTERNAL_Gen_Z_0418122.pdf

Yorumlar

  1. Müge hanım blogunuzu çok beğendım.malesef ülkemizde pek araştırılmayan, önem verilmeyen ikinci plana atılan konularla ilgili çok faydalı bilgilerr sunmuşsunuz.

    YanıtlaSil
  2. Güzel makale için teşekkürler...

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

iletişimde Alanlar

Oryantasyon eğitimi sonrasında doldurulabilecek form örneği