Eğitim ve Öğrenme Nedir?
------------------------------------------------------
Hazırlayan: Müge ISPARTALI
Ekim, 2011
------------------------------------------------------
1.EĞİTİM
NEDİR?
Eğitim sözcüğü İngilizce olan “education” sözcüğünden gelir. Bu sözcüğün kökeni Latince ’ye dayanmaktadır(Kıroğlu; 2009: s.2). Latince kökleri beslemek (educare) ve dışarı çekmek (educere)
anlamlarına gelmektedir. Bununla birlikte Kıroğlu, etimolojik olarak eğitimi; “insanı
bilgiyle beslemek, ondaki olanakları dışarı çıkarmak için onu yetiştirmektir” şeklinde tanımlamıştır .
Eğitim
Terimleri Sözlüğünde ise oldukça
kapsamlı bir şekilde eğitimin
tanımı yapılmaktadır:
·
Yeni
kuşakların, toplum yaşayışında yerlerini almak için hazırlanırken, gerekli bilgi,
beceri ve anlayışlar elde etmelerine, kişiliklerini geliştirmelerine yardım etme
etkinliği.
·
Önceden
saptanmış amaçlara göre insanların davranımlarında belli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler
dizesi.
·
Belli
bir konuda, bir bilgi ya da bilim dalında yetiştirme ve geliştirme.
·
Her kuşağa, geçmişin bilgi ve deneylerini düzenli bir biçimde aktarma ya da
kazandırma işi.
·
Eğitim
ruhbilimi, eğitim felsefesi, eğitim tarihi, öğretim programları, özel ve genel
öğretim yöntemleri, öğretim teknikleri, yönetim, denetim vb. Eğitim ve öğretim alanlarını kapsamak üzere öğretmen, yönetici, eğitim uzmanı yetiştirmek amacıyla ilgililer için düzenlenen bütün kurslara
ve bu kurslarla ilgili bilimsel çalışmalara verilen genel addır.
Eğitimin
sadece okulda verildiğini düşünmek
bizleri yanıltır. Eğitim çoğunlukla okulda
yapılmakla beraber oyun oynarken,
sokakta, ailede, iş yerinde, yani
hemen hemen her yerde gerçekleşebilen bir olgudur.
Eğitimin tanım ve
etkilerini birçok farklı şekilde
belirtebiliriz (Kıroğlu;2009-s.3):
Bireyin yetenek, tutum ve davranış
biçimlerini geliştirdiği süreçlerin
tümüdür.
Eğitim; önceden saptanmış esaslara göre insan
davranışlarında belirli gelişmeler
sağlamaya yarayan planlı etkiler dizesidir.
Eğitim;
kişiliği geliştirmeye büyük ölçüde yardımcı olur.
Ülkemizde
en çok kabul gören tanımı ise Ertürk’ün
(1972) tanımıdır: “Eğitim, bireyin
davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla
kasıtlı olarak istendik yönde değişiklikler oluşturma sürecidir.
Eğitim,eskiden
beri gelen, ilkel toplumlarda
büyüklerin üstlendiği bir
sorumluluktur. Planlı ve düzenli
bir nitelik taşımayan bu eğitim,
toplumların çağdaşmasıyla yerini planlı ve düzenli bir eğitime bırakmıştır. Bu süreç eğitimi informel yapıdan alarak formel yapıya girmesini
sağlamıştır.
1.2.
EĞİTİMİN SÜRECİ
(Kaynak: Hacettepe.edu.tr)
Eğitimin
üç temel öğesi vardır:
1- Amaç
2- Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3- Değerlendirmeler
1- Amaç
2- Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3- Değerlendirmeler
Eğitim amaçla başlar, öğretme-öğrenme
etkinlikleriyle devam eder ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı
bütün kültürler için aynıdır. Amaçların içeriği ve öğrenme için kullanılan
öğretme yöntemleri kültürden kültüre göre değişebilir, fakat sürecin doğası
değişmez.
Kurumların başarılı olabilmeleri öncelikle her çalışanı gerçekten başarılı olabileceği, bilgi, beceri ve yeteneklerini gösterebileceği doğru alanlarda çalıştırabilmek, önlerine mesleki bir vizyon koyarak kariyer gelişmelerine yardımcı olmaktır.
Bunun için gerekli olan ana unsur ise, eğitimdir.
Başarılı kurumlara baktığımızda başarılarının arkasındaki en önemli gücün eğitim olduğu görülmektedir.
Çalışanlara düşen en önemli görev ise ; her şeyi kurumdan beklememek ve kişisel enerjileri en olumlu ve optimum şekilde kullanarak öğrenmek ve bütün bu öğrenilenleri bir takım ruhu içerisinde hayata geçirmek olmalıdır.
Günümüzün çağdaş eğitim
anlayışının temelinde “nasıl öğreneceğini öğrenen bireyler yetiştirme “
düşüncesi yatmaktadır.
2.ÖĞRENME NEDİR?
(Kaynak: SEFEROĞLU,2001),
(Kaynak: SEFEROĞLU,2001),
Öğrenme,
bireyin olgunlaşma düzeyine göre yaşantıları aracılığıyla ya da çevresiyle
etkileşimi sonucunda yeni davranışlar kazanması ya da eski davranışlarını
değiştirmesi sürecidir.
Öğrenme birikimli bir
süreçtir. Başka bir deyişle, öğrenme daha önceki öğrenilen bilgi ve
beceriler üzerine inşa edilir. Bir öncekine dayalı, bir sonrakine hazırlayıcıdır. Yeni öğrenilenlerin daha önce öğrenilenlerle
bağlantısı kurulursa öğrenme kalıcı olur.
Bu bağlantı doğrultusunda, öğrenmek bilgi
üretimi sürecidir; hammadde olarak dışardan alınan informasyonların içerde
sahip olunan bilgiyle işlenerek bilgi adı verilen yeni ürünlerin üretilmesi,
sonra da, üretilen bu ürünlerin-bilgilerin eski bilgi hazinesinin üzerine ilâve
edilerek muhafaza edilmesi olayıdır.
Öğrenmelerin nasıl
gerçekleştiğini daha iyi anlayabilmek için öğrenme ilkelerine göz atmakta yarar
vardır.
Öğrenme;
Basitten karmaşığa,
Kolaydan zora,
Somuttan soyuta,
Yakın çevreden uzak çevreye doğru oluşur.
Kolaydan zora,
Somuttan soyuta,
Yakın çevreden uzak çevreye doğru oluşur.
Somut bilgiler daha kısa sürede kazanılır ve daha kolay öğrenilir.
Yapılacak
olan öğrenme etkinliği için gerekli ön koşul davranışlar kazanılmış olmalı ve
öğrenci bunları hatırlayarak kullanabilmelidir.
Öğretilecek konu ile ilgili önbilgiler ne kadar kuvvetli olursa, yeni
konunun öğrenilmesi de o kadar kolay ve istenilen düzeyde olur.
Öğrenme
etkinlikleri sırasında değişik örnek olaylar sunulmalıdır. Çünkü ne kadar çok örnek olay sunulursa o
kadar değişik yaşantı sağlanmış olunur.
Böyle yapılınca öğrencinin öğrendikleri arasında ilişki kurması ve
transfer edebilmesi kolaylaşmış olur.
Öğrencilerin
hazır bulunuşluk düzeyleri birbirinden farklıdır.
Öğrencilerin
öğrenme hızları birbirinden farklıdır
Öğrenme duyu
organları aracılığıyla gerçekleşir.
Yalnız
Kulaklar
|
%20
|
Yalnız
Gözler
|
%50
|
Görsel
+ İşitsel + Etkin Katılım
|
%70
|
Görsel
+ İşitsel + Etkin Katılım + Yaparak Yaşayarak Öğrenme
|
%90
|
Eğitim ve öğrenmeyi kesin
çizgilerle birbirinden ayıramayız. Zaten bu
2 kavram birbiri ile iç içe girmiş olduğu
için ; birbirinin tanımlarında bile yer almaktadır. Eğitim kendini geliştirme iken,
öğrenme ise bunun yolları ve ve
eğitme biçimidir diyebiliriz.
3.GELİŞTİRME NEDİR?
Kişinin elindeki bilgi, beceri ve deneyimleri ile yetinmeyip; eğitimini daha ileri bir düzeye taşımak
amacıyla; bu bildiklerinin üstüne
daha yeni bilgileri eklemesi , bildiğini daha da çok ilerletmesi ve
güçlendirmesine diyebiliriz.
Geliştirme kişinin istemesi ile
doğru orantılı bir yapıdadır. Kalıtım ve
çevrenin karşılıklı etkileşimi
ile ortaya çıkmaktadır.
Bireysel
ayrılıklar söz konusudur. Kişiden kişiye değişir. Süreklidir ve belli
aşamalarda gerçekleşir.
Eğitim ve
geliştirmeyi birbirinden farkını belirtirsek;
Eğitim yeni bir şey hakkında bilgi almayı kapsar, geliştirme ise; mevcut bilgimiz üzerine yeni
bilgileri ekleyerek bilgi seviyemizi daha üst seviyeye çıkarma durumudur.
Bu iki kavramı aslında birbirinden ayıramayız; çünkü ikiside birbiriyle
ilişkilidir. İkisininde temel ama öğrenmedir.
KAYNAKÇA
ERTÜRK, S.;
(1972), “Eğitimde ‘program’ geliştirme”, Ankara: Yelkentepe Yayınları.
GÜLTEKİN ,
Filiz;(2009), “Eğitim bilimine giriş. Eğitimin
psikolojik temelleri”, Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
Hacettepe.edu.tr (2008);
Eğitim grubu mart ayı çalışmaları, İdari ve Mali işleri Başkanlığı www.imidb.hacettepe.edu.tr/grupcalisma/egitim_nedir.ppt
KIROĞLU, Kasım; (2009), “Eğitim bilimine giriş.
Eğitimin temel kavramları”, Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
SEFEROĞLU, Süleyman Sadi; (2001), Temel
Kavramlar: Öğrenme İlkeleri, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, acikders.hacettepe.edu.tr/.../Seferoglu_Egitim_Ogrenme_ilkeleri.pps
Yorumlar
Yorum Gönder