Etkin Eğiticilerin Özellikleri
T.C.
MARMARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ BİLİM DALI |
Eğitim
ve Geliştirme
|
Etkin
Eğiticilerin Özellikleri
|
Prof. Dr. Nevin DENİZ
İstanbul, |
Müge ISPARTALI
- 562411007
|
|
İçindekiler
A.EĞİTİMCİ YETKİNLİKLERİ……………………………………………………………………..1
I. ASTD Mükemmellik Modelleri Yetkinlik Araştırması……………………...1
I. ASTD Mükemmellik Modelleri Yetkinlik Araştırması……………………...1
I.I. Temel
Yetkinlikler…………………………………………………………....1
I.II. İkincil Yetkinlikler………………………………………………………......2
II. Diğer Yetkinlikler………………………………………………………………….........2
KAYNAKÇA.……………………………………………………………………………………………...5
I.II. İkincil Yetkinlikler………………………………………………………......2
II. Diğer Yetkinlikler………………………………………………………………….........2
KAYNAKÇA.……………………………………………………………………………………………...5
A. EĞİTİMCİ YETKİNLİKLERİ
“Yetkinlikler, işler arasında
transfer edilebilen performans
becerileridir”
[1]. Bu
beceriler , kişinin yaşamının ilk yıllarından
kazanılmaya başlanmış ya da
öğrenilmiş inançlar ve genel tutumların eyleme
dönüşmesidir. Bir işin nasıl
yapılması gerektiğine ilişkin tutumlar ve bir çalışanın o işi nasıl yaptığını
yansıtan davranışlar yetkinlik kavramıyla
açıklanabilir.[2]
Yetkinlik, kişinin
karşılaştığı bir durum
karşısında bilgi, beceri, inanç, tutum, istek ve deneyimleri vasıtasıyla gerçekleştirmiş olduğu davranışlar bütünüdür.
I.
ASTD Mükemmellik Modelleri Yetkinlik Araştırması
ASTD (American
Society for Training and Development ) Mükemmellik Modelleri
(1983) baz alınarak , ASTD tarafından yürütülen ve sürekli olarak
yenilenen Yetkinlik Araştırması
sonuçlarında, eğitimcilerin sahip olmaları gereken temel eğitimci yetkinlikleri ve ikincil eğitimci
yetkinlikleri belirlenmiştir :[3]
I.I. Temel Yetkinlikler
Ø Yetişkin eğitim ve yöntemlerini
anlamak
Ø Eğitim / gelişim teorileri ve yöntemlerini anlamak
Ø Grup dinamiklerini yönlendirme becerisi
Ø Sunum becerileri
Ø Soru sorma becerisi
Ø Performans gözlemleme becerisi
Ø Geri bildirim becerisi
Ø Müzakere becerisi
Ø Planlama ve koordinasyon
becerisi
Ø Çok yönlü düşünme becerisi
Ø Kendini tanıma
I.II. İkincil
Yetkinlikler
Ø İnsan Kaynakları alanında bilgi sahibi olmak
Ø Organizasyon gelişim teorilerini ve tekniklerini anlamak
Ø Kişilerarası ilişkileri geliştirme becerisi
Ø Hedef koyma becerisi
Ø Delegasyon becerisi
Ø Danışmanlık becerisi
Ø Veri analiz becerisi
Ø Teknik alan bilgisine sahip
olmak
Ø Bilgisayar kullanım becerisi
I.III. Diğer Yetkinlikler
Bunlara ek olarak Barutçugil’ in [4] kitabında açıklanan diğer
yetkinlikleri şu şekilde
sıralayabiliriz:
Ø Analitik Düşünme : Bilgileri ana.liz etmek, alt
unsurlarına inerek kavramak ve sonuç çıkarmaktır. Eğiticiler, konularını ve
çözmeye yardımcı oldukları sorunları analitik bir düşünce ile ele
almaktadır.
Ø İletişim : Bilgilerin açık ve özlü bir şekilde aktarılması, kendini iyi ifade
etme, başkalarını dinleme ve diğerlerinin iletilen bilgileri anlamasını sağlama
becerisidir. Bu yetkinlik, adeta tek başına eğiticiyi tanımlamaktadır.
Ø Sürekli Gelişim : Kendi verimliliğini arttırarak
performansı iyileştirmektir. Eğitici, değişim yönünde girişimlerde bulunur,
isteyenler yeni sorumluluklar üstlenir.
Ø İşbirliği : Takım üyelerini ve katılımcıları destekleyici ilişkiler kurmak,
kaynakları ve bilgiliyi paylaşmaktır. Eğitici, katılımcıların memnuniyet
düzeylerine ilişkin müşterilerden bilgi elde etmeye çalışır, sürekli olarak
onların beklentilerini aşma çabası içindedir.
Ø Karar Alma : Alternatif eylem tarzları üzerinde yeterince bilgi edindikten ve
düşündükten sonra mantıklı ve sağlam kararlar vermeyi ifade eden yetkinliktir.
Eğitici, eğitim sürecinin hemen her aşamasında çeşitli kararlar almak ve uygulamak durumundadır.
Ø Kararlılık : Tereddüte düşmeksizin kararlarını uygulamak ve başkaları tarafından
ileri sürülen itirazları güvenli bir şekilde yanıtlamak anlamına gelen bu yetkinlik bir eğitici için önem
taşır. Katılımcılar, eğiticinin söylediklerini yapan, sözünü tutan, ve
kararlılık gösteren bir kişi olması durumunda ona saygı ve
güven duyarlar.
Ø Esneklik : Süreç ve prosedürlerde yapılan değişikliklere rahatlıkla uyum
sağlamak, takım üyeleriyle, katılımcılarla uyum içinde çalışma anlamına gelen
yetkinliktir. Eğitici, durumun gereklerine
göre esneklik gösterebilen ve baskı altında ya da belirsiz durumlarda da
çalışmalarını etkili bir şekilde yürüten bir kişidir.
Ø İnsan İlişkileri : Bu yetkinliğe sahip bir kişi
başkalarının düşüncelerine, duygularına ve tutumlarına duyarlılık gösterir. İnsanlarla olumlu ilişkiler kurar
ve bu ilişkilerini sürdürür. Bir eğitici için bu yetkinlik olmazsa olmaz niteliğini
taşır.
Ø Organizasyon ve Planlama : Eğitici, eğitim programlarını uygulamak için
stratejiler geliştirir, süreçleri ve
prosedürleri tanımlar, öncelikleri saptar ve planların uygulanmasını
organize eder ve denetler.
Ø İş İlişkileri : Yararlı ve sağlıklı iş ilişkileri geliştirerek yeni iş olanakları yaratır.
Eğitici, işini çoğu kez bağımsız çalışan
bir girişimci gibi düşünür ve
yönetir. Etkili iş ilişkileri
geliştirme yetkinliği eğiticinin profesyonel gelişimi açısından
da önem taşır .
Ø Rehberlik ve Geliştirme : Katılımcıların eğitim ve
öğrenme gereksinimlerini saptar,
onlara bilgi geri dönüşü sağlar ve
takım çalışmasında etkili olabilmeleri için gerekli becerileri
geliştirir.
Ø Yetkilendirme : Birlikte çalıştığı kişileri yaptıkları
işler ve aldıkları kararlar
konusunda sorumluluk üstlenmeye özendirir, güçlendirir ve onları destekler.
Ø Liderlik : Eğitim verdiği şirketlerin, stratejik hedeflerin gerçekleştirilmesine
yönelik çalışmalar yapmaları ve şirket
misyonunun
yerine getirilmesi için şirket çalışanlarına bir lider olarak yol gösterir. Eğitimlerde katılımcılar için ilham verici ve değişimi kolaylaştırıcı lider rolü oynar.
yerine getirilmesi için şirket çalışanlarına bir lider olarak yol gösterir. Eğitimlerde katılımcılar için ilham verici ve değişimi kolaylaştırıcı lider rolü oynar.
Genel olarak
baktığımızda, bir eğiticide
bulunması gereken özellikler /
yetkinlikler fazla ama bir o kadar da eğiticiler ve katılımcılar için belirli, önemli, olması gereken faktörlerden
bir araya gelmektedir.
Dolayısıyla eğiticilerin donanımlı
olması da bir eğitimde birincil etken
olmalıdır. Bu yetkinlikler bir
araya geldiğinde, eğitim sırasında çıkan
engellere, etkenlere rağmen istenilen
eğitim başarı ile sonuçlanır.
[1]
Barutçugil, 2002, s:97[2]
A.g.e s:97
[3] Eğitimcinin Eğitimi Notları, 2010 s:30
[4]Barutçugil,2002, s:97-99
[3] Eğitimcinin Eğitimi Notları, 2010 s:30
[4]Barutçugil,2002, s:97-99
BARUTÇUGİL, İsmet
; “ Eğitim Becerilerinin Geliştirilmesi, Eğiticinin Eğitimi ”
,Ekim 2002, Kariyer Yayıncılık , İstanbul, 2.Baskı
LHR Danışmanlık,
“Eğitimcinin Eğitimi Sertifika Programı Notları”, 2010
----------5---------
Yorumlar
Yorum Gönder