Etkin Eğiticilerin Özellikleri









T.C.
MARMARA ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ BİLİM DALI
Eğitim ve Geliştirme
Etkin Eğiticilerin Özellikleri
Prof. Dr. Nevin DENİZ
 İstanbul, 04.11.2011
Müge ISPARTALI  -  562411007
                     muge.ispartali@hotmail.com.tr
                                                             

İçindekiler

A.EĞİTİMCİ YETKİNLİKLERİ……………………………………………………………………..1
            I. ASTD Mükemmellik Modelleri Yetkinlik Araştırması……………………...1
                        I.I. Temel Yetkinlikler…………………………………………………………....1
                        I.II. İkincil Yetkinlikler………………………………………………………......2
            II. Diğer Yetkinlikler………………………………………………………………….........2
KAYNAKÇA.……………………………………………………………………………………………...5


 

A. EĞİTİMCİ   YETKİNLİKLERİ


“Yetkinlikler,  işler arasında transfer edilebilen performans  becerileridir”  [1]. Bu beceriler , kişinin yaşamının ilk yıllarından  kazanılmaya başlanmış   ya da öğrenilmiş inançlar ve genel tutumların eyleme  dönüşmesidir.  Bir işin nasıl yapılması gerektiğine ilişkin tutumlar ve bir çalışanın o işi nasıl yaptığını yansıtan davranışlar  yetkinlik kavramıyla açıklanabilir.[2]

Yetkinlik,  kişinin  karşılaştığı  bir  durum  karşısında bilgi, beceri, inanç, tutum, istek   ve deneyimleri  vasıtasıyla gerçekleştirmiş  olduğu davranışlar bütünüdür.


I.                  ASTD Mükemmellik Modelleri Yetkinlik Araştırması



ASTD (American Society for Training and Development ) Mükemmellik  Modelleri  (1983) baz alınarak , ASTD tarafından yürütülen ve sürekli olarak yenilenen Yetkinlik  Araştırması sonuçlarında,  eğitimcilerin  sahip olmaları gereken temel eğitimci  yetkinlikleri ve ikincil eğitimci yetkinlikleri  belirlenmiştir :[3]


I.I.   Temel   Yetkinlikler



Ø  Yetişkin  eğitim ve yöntemlerini anlamak

Ø  Eğitim / gelişim teorileri ve yöntemlerini  anlamak

Ø  Grup dinamiklerini yönlendirme becerisi

Ø  Sunum becerileri

Ø  Soru sorma becerisi

Ø  Performans  gözlemleme  becerisi

Ø  Geri bildirim becerisi

Ø  Müzakere becerisi

Ø  Planlama  ve koordinasyon becerisi

Ø  Çok yönlü düşünme  becerisi

Ø  Kendini tanıma


I.II.  İkincil Yetkinlikler



Ø  İnsan Kaynakları alanında bilgi sahibi olmak

Ø  Organizasyon gelişim teorilerini ve tekniklerini anlamak

Ø  Kişilerarası ilişkileri geliştirme becerisi

Ø  Hedef koyma becerisi

Ø  Delegasyon becerisi

Ø  Danışmanlık becerisi

Ø  Veri analiz becerisi

Ø  Teknik alan bilgisine  sahip olmak

Ø  Bilgisayar kullanım becerisi


I.III. Diğer Yetkinlikler


Bunlara  ek olarak Barutçugil’ in [4]  kitabında açıklanan  diğer  yetkinlikleri  şu şekilde sıralayabiliriz:

Ø  Analitik Düşünme : Bilgileri  ana.liz etmek, alt unsurlarına inerek kavramak ve sonuç çıkarmaktır. Eğiticiler, konularını ve çözmeye yardımcı oldukları sorunları analitik bir düşünce ile  ele  almaktadır.


Ø  İletişim : Bilgilerin açık ve özlü bir şekilde aktarılması, kendini iyi ifade etme, başkalarını dinleme ve diğerlerinin iletilen bilgileri anlamasını sağlama becerisidir. Bu yetkinlik, adeta tek başına eğiticiyi  tanımlamaktadır.


Ø  Sürekli Gelişim : Kendi verimliliğini  arttırarak performansı iyileştirmektir. Eğitici, değişim yönünde girişimlerde bulunur, isteyenler yeni sorumluluklar üstlenir.


Ø  İşbirliği : Takım üyelerini ve katılımcıları destekleyici ilişkiler kurmak, kaynakları ve bilgiliyi paylaşmaktır. Eğitici, katılımcıların memnuniyet düzeylerine ilişkin müşterilerden bilgi elde etmeye çalışır, sürekli olarak onların beklentilerini aşma çabası içindedir.


Ø  Karar Alma : Alternatif eylem tarzları üzerinde yeterince bilgi edindikten ve düşündükten sonra mantıklı ve sağlam kararlar vermeyi ifade eden yetkinliktir. Eğitici, eğitim sürecinin hemen her aşamasında çeşitli kararlar  almak ve uygulamak durumundadır.

Ø  Kararlılık : Tereddüte düşmeksizin kararlarını uygulamak ve başkaları tarafından ileri sürülen itirazları güvenli bir şekilde yanıtlamak anlamına  gelen bu yetkinlik bir eğitici için önem taşır. Katılımcılar, eğiticinin söylediklerini yapan, sözünü tutan, ve kararlılık gösteren bir kişi olması durumunda ona  saygı ve  güven duyarlar.


Ø  Esneklik : Süreç ve prosedürlerde yapılan değişikliklere rahatlıkla uyum sağlamak, takım üyeleriyle, katılımcılarla uyum içinde çalışma anlamına gelen yetkinliktir. Eğitici, durumun gereklerine  göre esneklik gösterebilen ve baskı altında ya da belirsiz durumlarda da çalışmalarını etkili bir şekilde yürüten bir kişidir.


Ø  İnsan İlişkileri : Bu yetkinliğe  sahip bir kişi başkalarının  düşüncelerine,  duygularına ve tutumlarına duyarlılık  gösterir. İnsanlarla olumlu ilişkiler kurar ve bu ilişkilerini sürdürür. Bir eğitici için bu yetkinlik olmazsa olmaz  niteliğini  taşır.


Ø  Organizasyon ve  Planlama :  Eğitici, eğitim programlarını uygulamak için stratejiler geliştirir, süreçleri ve  prosedürleri tanımlar, öncelikleri saptar ve planların uygulanmasını organize eder ve denetler.


Ø  İş İlişkileri : Yararlı ve sağlıklı iş ilişkileri geliştirerek yeni iş olanakları yaratır. Eğitici, işini  çoğu kez bağımsız çalışan bir girişimci gibi düşünür ve  yönetir.  Etkili iş ilişkileri geliştirme  yetkinliği   eğiticinin profesyonel gelişimi açısından da  önem taşır  .


Ø  Rehberlik ve Geliştirme :  Katılımcıların eğitim ve öğrenme gereksinimlerini  saptar, onlara  bilgi geri dönüşü  sağlar ve  takım çalışmasında etkili olabilmeleri için gerekli becerileri geliştirir.


Ø  Yetkilendirme : Birlikte çalıştığı kişileri yaptıkları  işler ve aldıkları  kararlar konusunda sorumluluk üstlenmeye özendirir, güçlendirir ve onları destekler.



Ø  Liderlik : Eğitim verdiği şirketlerin, stratejik hedeflerin gerçekleştirilmesine yönelik çalışmalar  yapmaları ve şirket misyonunun
yerine getirilmesi için şirket çalışanlarına bir lider olarak yol gösterir.  Eğitimlerde katılımcılar için ilham verici ve değişimi kolaylaştırıcı lider rolü  oynar.

Genel olarak baktığımızda, bir   eğiticide bulunması  gereken özellikler / yetkinlikler  fazla ama  bir o kadar da  eğiticiler ve katılımcılar  için belirli, önemli, olması gereken   faktörlerden  bir araya  gelmektedir. Dolayısıyla  eğiticilerin donanımlı olması da  bir eğitimde birincil etken olmalıdır. Bu yetkinlikler  bir araya  geldiğinde,  eğitim sırasında  çıkan  engellere, etkenlere  rağmen  istenilen  eğitim  başarı ile  sonuçlanır.



 [1] Barutçugil, 2002, s:97[2] A.g.e  s:97
[3] Eğitimcinin Eğitimi Notları, 2010 s:30
[4]Barutçugil,2002, s:97-99

                              






BARUTÇUGİL, İsmet ; “ Eğitim Becerilerinin  Geliştirilmesi, Eğiticinin Eğitimi ” ,Ekim 2002, Kariyer Yayıncılık , İstanbul, 2.Baskı


LHR Danışmanlık, “Eğitimcinin Eğitimi Sertifika Programı Notları”, 2010











   









----------5---------




[1] Barutçugil, 2002, s:97
[2] A.g.e  s:97
[3] Eğitimcinin Eğitimi Notları, 2010 s:30
                                                                                                                                                             -----------
1--------
[4][4] Barutçugil,2002, s:97-99
                                                                                                                                                             -----------2-------

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

iletişimde Alanlar

Oryantasyon eğitimi sonrasında doldurulabilecek form örneği